Categories
Uncategorized

Gamer girl – prejudecăți versus realitate

Call of Duty, FIFA, Fortnite (sau PUBG, dacă ai terminat liceul în 2017-2018), Minecraft, GTA, League of Legends, Counterstrike.. Să fim serioși, nu trebuie să le fi jucat vreodată ca să știi de ele. Chit că ai auzit de ele doar când rupeau băieții placa video la laboratorul de informatică după ce spărgeau parola de administrator, e imposibil să nu sune cât de cât cunoscut. De fapt, asta nu ar trebui să fie nicio surpriză, de vreme ce gamingul a devenit o industrie de peste 78 de miliarde de dolari, potrivit TechJury (2017).

text: Adina Apetrei

ilustratie: Diana Visinescu

Call of Duty, FIFA, Fortnite (sau PUBG, dacă ai terminat liceul în 2017-2018), Minecraft, GTA, League of Legends, Counterstrike.. Să fim serioși, nu trebuie să le fi jucat vreodată ca să știi de ele. Chit că ai auzit de ele doar când rupeau băieții placa video la laboratorul de informatică după ce spărgeau parola de administrator, e imposibil să nu sune cât de cât cunoscut. De fapt, asta nu ar trebui să fie nicio surpriză, de vreme ce gamingul a devenit o industrie de peste 78 de miliarde de dolari, potrivit TechJury (2017).

Jocurile video sunt astăzi o adevărată carieră pentru mulți oameni, au urcat tot mai sus de la statutul de hobby. Nu mă refer numai la dezvoltatorii care creează aceste jocuri, ci mai ales la utilizatori, la cei care le joacă. Spectrul e imens, de la videouri pe YouTube sau Twitch și până la a deveni practic imaginea plătită a unei firme – toate aceste concepte noi de carieră contribuie la creșterea popularității jocurilor video și în rândul amatorilor. Profesioniștii participă și la așa-numitele competiții de esports, adică jocuri video pe echipe, iar acestea sunt urmărite de public la fel cum se întâmplă și în cazul sporturilor „normale”. Campionatul mondial de Hearthstone din 2020 a avut premii în valoare totală de jumătate de milion de dolari, League of Legends a mers mult mai departe, premiul pentru primul loc la Worlds fiind de peste 800.000 de dolari. E limpede că jocurile video și-au depășit funcția strict recreațională, ajungând să devină o întreagă industrie.

Totuși, există și multe critici aduse industriei de gaming. Cele mai răspândite obiecții sunt legate de faptul că ar putea da dependență sau incita la un comportament agresiv. În plus, e evident că jocurile video au o reputație cel puțin suspectă când vine vorba de reprezentarea feminină. Fie că ne uităm strict la personajele de gen feminin care apar în jocuri sau că includem și stereotipurile despre fetele care sunt interesate de jocurile video, un lucru e clar: începuturile au fost marcate o hipersexualizare constantă. Femeile care apăreau în jocuri ori erau mai mult dezbrăcate decât îmbrăcate, ori aveau proporții corporale complet absurde, ori, de obicei, ambele. Între timp, lucrurile au început să se normalizeze, personajele pot fi relevante în gameplay dincolo de felul cum au fost desenate de dezvoltatori, iar „gamer girl” nu mai e o sintagmă care să ducă automat cu gândul la altceva decât, ei bine, o fată căreia îi plac jocurile video. Acum ceva vreme se considera că fetele nu pot fi interesate de vreun joc decât dacă încearcă să cucerească un băiat, să îi arate că le preocupă aceleași lucruri ca și pe el. În ciuda acestui stereotip, termenul de „gamer girl” a fost folosit activ de multe fane ale jocurilor, special pentru a elimina stigma din jurul lui. Astfel, ele au subliniat faptul că ar fi o greșeală ca toate fetele pasionate de gaming să fie asociate direct cu o anumită imagine, la rândul ei hipersexualizată fără niciun motiv sau axată pe dorința de a atrage un bărbat.

Deci, putem spune fără probleme că lumea gamingului devine tot mai deschisă către femei. Concret, cifrele arată că publicul este destul de echilibrat, de vreme ce în 2018 și 2019 aproximativ 45% din utilizatori erau.. utilizatoare. Poate că pare surprinzător, având în vedere faptul că jucătorii (bărbați) sunt mult mai vizibili, atât online, cât și offline. Cum am spus și la început, cred că mulți dintre voi asociază jocurile video mai degrabă cu genul masculin. 2020 a adus însă gamingul feminin în lumina reflectoarelor, atunci când toată lumea era cu ochii pe Rachell „Valkyrae” Hofstetter: Valkyrae a avut cea mai rapidă creștere a unui gamer din istoria YouTube și a devenit astfel cea mai cunoscută femeie din zona gamingului. Deși popularitatea ei a fost contrată uneori de sexism, asta nu a împiedicat-o să câștige premiul pentru creatorul de conținut al anului în cadrul The Game Awards în urma succesului ei imens în online.

Valkyrae nu este nici prima, nici singura femeie care a făcut istorie în gaming. Cu mulți ani înainte, Sasha „Scarlett” Hostyn era prima câștigătoare a unui turneu mondial de Starcraft II, iar în 2016 a intrat în Guinness Book of Records drept femeia cu cele mai mari câștiguri din jocuri video din lume.

Dincolo de personalitățile din lumea gamingului, și dezvoltatorii tind să facă schimbări în felul cum reprezintă și includ femeile în jocurile video pe care le construiesc. Ușor-ușor, prezența feminină nu mai poate fi ignorată; de fapt, nici nu se mai vrea ignorarea ei, de vreme ce femeile au o contribuție semnificativă în culisele multor astfel de companii.

Spre exemplu, Electronic Arts, compania care produce FIFA (prin EA Sports), are sub tutela sa și seria The Sims, apărută pentru prima dată la începutul anului 2000. Cu ocazia lunii martie, EA a prezentat publicului câteva dintre femeile care contribuie la crearea The Sims în articolul Women Make The Sims Every Day, oferindu-le astfel ocazia de a își spune povestea în ceea ce privește jocurile video și de a inspira și alte fete să ia în considerare o carieră în game development. Poate că seria The Sims e populară mai ales în rândul fetelor, însă EA nu e singura companie cu inițiative de acest fel. Ubisoft România a creat o oportunitate de mentorat, Womxn Develop, disponibilă atât pe ramura de programare, cât și pe cea de game design. Age of Empires a creat un eveniment in-game cu tema Women of History (Femei în istorie) și a inclus astfel celebrarea femeilor direct în joc. Există cu siguranță multe metode de a schimba percepția generală asupra femeilor în gaming, cu pași mai mici sau mai mari.

E limpede, industria aceasta nu (mai) este numai pentru bărbați, ci pentru toată lumea. Mai ales acum, când lumea gamingului este în creștere razantă, reprezentarea joacă un rol deosebit. Cu ajutorul femeilor pasionate, pline de inspirație, care vor să își folosească talentul și entuziasmul pentru a crea jocuri video, rolul elementului feminin va deveni din ce în ce mai relevant atât în gameplay, cât și în culise.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *